Under snart ett år har vi vänt och vridit på de olika skrivningarna i Lgr 11, skolans nya läroplan. Kapitel 1 och 2 med värdegrundsuppdraget och mål och riktlinjer betades av under förra läsåret utan några större bekymmer. Nu på senare tid har fokus legat på kursplaner och kunskapskraven med alla värdeord och det har inte varit lika lätt att bena ut. Hur svårt är det att bedöma skillnaden på alla dessa skrivningar i kunskapskraven? Efter flera timmar av diskussioner vid några tillfällen känns osäkerheten fortfarande stor hur bedömningarna av kunskapskravens skrivningar ska göras... Finns det inga riktlinjer för bedömningarna, undrar många? Nej, det gör inte det. Och kunskapskraven finns bara i åk 3,6 och 9. Däremellan finns inga andra. Så är det.
Jag tror att vi måste lägga en massa tid på processen att diskutera kunskapskraven kollegor emellan. Det måste göras i kommunen och inte minst på den egna skolan, så att bedömningen av elevers kunskaper blir så likvärdiga som möjligt. Det lönar sig inte att titta bakåt och tro att man löser frågan med det. Vi måste våga ta oss tid. Våga erkänna att det är lite svårt. Våga prova andras tankar. Våga kliva ut på okänt vatten. Våga våga! Subjektiva bedömningar kommer det alltid att vara, så länge lärare är människor och elever likaså. Det gäller att komma överens om och bl.a. bestämma vad som döljer sig mellan skillnaderna i t.ex: ...grundläggande, goda, mycket goda?....i huvudsak fungerande, ändamålsenligt, ändamålsenligt och effektivt? ....i viss mån, relativt väl, väl?....enkla, förhållandevis komplexa, komplexa?.... och andra spännande skrivningar i kunskapskraven! Då kan det bli ganska likvärdiga bedömningar tror jag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar